Solat Jamak dan Qasar, antara salah faham yang selalu berlaku

Disini saya ingin kongsikan beberapa siri ceramah dari beberapa Ustaz mengenai Solat Jamak & Qasar. Sengaja saya kumpulkan beberapa siri ceramah dari beberapa penceramah untuk mengelakkan pertikaian pendapat, kerana ada beberapa pendapat yang mungkin telah bercanggah dengan apa yang telah anda pernah dengar atau pelajari sebelum ini. Anda sendiri nilaikan kerana jika anda cuba menipu dalam solat Jamak & Qasar anda hanyalah menipu Allah S.W.T.

Post ini di beri ringkasan mengikut semua fakta yang di nyatakan dari setiap video. Jika terdapat sebarang kesalahan fakta yang berbeza dari video, boleh hubungi saya serta merta. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah, dan yang buruk itu adalah kelemahan saya.

Dr. Fathul Bari

  • Kekeliruan dalam solat Jamak Qasar apabila penjelasan mengenai solat Jamak Qasar dijelaskan sebagai satu isu. Hakikatnya Solat Jamak dan Solat Qasar adalah 2 perkara yang berbeza dan perlu dihuraikan sebagai 2 perkara berbeza.
  • Sebelum memahami solat Jamak & Qasar, kita perlu kembali memahami makna solat Jamak, Qasar beserta sebab-sebab membolehkan solat Jamak dan solat Qasar dilakukan.
  • Apa yang membolehkan Solat Jamak (Menghimpunkan solat)? – Kesulitan, kesusahan
  • Apa yang membolehkan Solat Qasar (Memendekkan solat 4 rakaat) ? – Musafir.
  • Maksud & Pensyariatan dua jenis solat ini juga berbeza.
  • Salah faham yang sering berlaku adalah Jamak itu kerana bermusafir.

Sebab-sebab Solat Jamak dan Contoh

  • Sebab-sebab membolehkan Jamak (Menghimpunkan solat)?
    • Apabila ada kesusahan & kesulitan menguruskan masa/keadaan untuk menunaikan solat. Kesulitan itu luas, termasuk di dalam kesulitan itu adalah ketika anda bermusafir.
    • Sebagai contoh lain yang membolehkan solat Jamak – doktor yang sedang melakukan pembedahan yang lama di bolehkan untuk solat JAMAK, kerana ada kesulitan masa disitu.
    • Ada satu isu dahulu pernah berlaku, peperiksaan di luar negara dilakukan ketika 2 waktu solat. Ia membolehkan individu yang menghadapi kesulitan tersebut untuk solat Jamak.
  • Bolehkan solat Jamak di rumah?
    • BOLEH. Contoh, jika anda sudah tahu kesulitan akan berlaku ketika dalam perjalanan seperti anda dapat menjangka tempat solat di RNR akan penuh semasa anda dalam perjalanan, anda dibolehkan solat JAMAK di rumah. TETAPI TIDAK BOLEH QASAR kan solat anda.  Anda hanya dibenarkan solat Qasar semasa anda bermusafir.
    • Terdapat hadith mengenai persoalan ini, pada satu hari Nabi ingin bermusafir. Sewaktu baginda ingin bertolak , baginda terdengar laungan azan. Lalu baginda turun dari unta semula dan menunaikan solat Jamak Takdim di rumah tanpa melakukan solat Qasar.
  • Susunan solat
    • Ada beberapa pandangan, pandangan rujukan untuk solat jamak adalah mengikut aturan sususan solat.. Zohor sebelum Asar, Maghrib sebelum Isyak.

Sebab-sebab Solat Qasar dan Contoh

  • Sebab-sebab membolehkan Qasar (Memendekkan solat 4 rakaat)?
    • Musafir dan SEDANG DALAM PERJALANAN. Tidak boleh Qasar di rumah.
  • Berapa jarak yang membolehkan Qasar?
    • Para ulamak mempunyai beberapa pendapat dalam menentukan jarak.
    • Ada pun hadith yang menetapkan jarak 2 marhalah, tetapi hadith itu dinilai lemah. Tetapi ijtihat para ulamak supaya umat Islam berjaga-jaga dan tidak terlalu bermudah-mudahan dalam Jamak dan Qasar solat. (Rujuk video untuk mengetahui kenapa di dinilai lemah. Dan Rujuk juga perkara  di bawah item Jarak 2 marhalah)
    • Ringkasan dari pelbagai pendapat, jarak itu ditetapkan bergantung kepada keadaan. Sebagai contoh dari Kuala Lumpur ke Shah Alam menaiki kereta, wajar kah untuk solat Qasar? Bagaimana jika anda berbasikal dari Kuala Lumpur ke Shah Alam kerana ketiadaan motorkar? Wajarkah anda solat Qasar? Anda jawap sendiri setelah anda menonton video diatas.

Ketika bermusafir, perlu solat apa?

  • Apabila bermusafir, disyariatkan harus untuk mereka yang bermusafir melakukan solat Qasar. Nabi ketika ber musafir di Makkah, nabi menunaikan solat Qasar secara berasingan tanpa menjamak kan solat baginda.
  • Bolehkah melakukan solat Jamak ketika bermusafir ?
    • Ada hadith nabi bahawa bermusafir itu adalah sesuatu azab. Jika terdapat kesusahan untuk kita menunaikan solat sewaktu bermusafir, maka di haruskan untuk kita melakukan solat Jamak.

Jarak 2 Marhalah ?

  • Soal jarak ini sebenarnya tiada penetapan khusus.
  • Penetapan 2 Marhalah oleh ulamak-ulamak kita letak adalah untuk menjaga supaya umat Islam tidak bermudah-mudahan untuk solat Jamak & Qasar solat.
  • Ada hadith nabi menyebut tentang ancaman umat akhir zaman yang mana mereka terlalu bermudah-mudahan dalam Jamak solat. Sekarang jelas bahawa Syiah mengamalkan solat Jamak sepanjang hayat.

Jamak & Qasar dari Contoh Nabi

  • Nabi pernah ke Makkah (kampung halaman nabi) dari Madinah, SEWAKTU di Makkah selama 18 hari nabi tidak men-Jamak-kan solat nabi. Tetapi hanya melakukan solat Qasar. (Hadith Riwayat Bukhari).
    • Peristiwa ini boleh menjadi panduan jika anda ingin pulang ke kampung halaman. Rujuk kembali sebab-sebab membolehkan Qasar, iaitu anda bermusafir. Sewaktu di kampung adakah anda mengalami kesulitan? Jika sekadar duduk-duduk berehat, tidak dibolehkan untuk anda solat Jamak, kerana sebab-sebab membolehkan anda Jamak solat sekiranya anda mengalami kesulitan/ kepayahan menguruskan waktu untuk solat.

 

Ustaz Azhar Idrus

Persoalan mengenai jumlah hari Solat Jamak dan Qasar.

  • Kitab-kitab Fiqah – Sesiapa yang pergi ke sesuatu destinasi selama 3 hari atau kurang, ia dipanggil musafir yang singgah. Di bolehkan solat Jamak & Qasar.
  • Jika anda menetapkan mahu duduk di sesuatu destinasi lebih 4 hari, anda dikategori kan sebagai pemukim. Sewaktu perjalanan dibolehkan untuk solat Jamak & Qasar, tetapi sebaik sahaja tiba ke destinasi, sudah tidak dibenarkan kerana di kategorikan sebagai pemukim.
  • Jika mempunyai tugasan disesuatu destinasi, dan tidak tahu bila akan selesainya. Dibolehkan untuk solat Jamak Qasar selama 18 hari. Selepas 18 hari jika masih tidak selesai, sudah tidak dibolehkan untuk solat Jamak Qasar.

Dr. Asri

Persoalan mengenai jumlah hari Solat Jamak dan Qasar.

  • Ada beberapa pandangan. Mazhab Hambali & Shafiee ada menghadkan hari. 3 hari tidak termasuk di hari masuk dan hari keluar.
  • Ada pandangan jika sudah tahu kita akan duduk di satu-satu tempat itu lebih 3 hari, contoh kita akan duduk dalam 5 hari. Kita tidak dibolehkan solat Jamak & Qasar.

  • Video diatas menjelaskan seseorang yang bermusafir dalam perjalanan tidak menunaikan solat zohor, sebaik tiba dirumah sudah masuk waktu asar. Dibolehkan untuk dia solat Jamak tetapi sudah tidak layak untuk mengQasarkan solat, kerana sudah tiba dirumah dan tidak dikategorikan sebagai musafir.

Ustaz Don

Prison Break Season 5 Download and Streaming Online

Untuk semua peminat-peminat Prison Break… Nak bagi tahu ni Michael Scofield masih hidup. Nah untuk itu gua letak kat sini direct link untuk download  Prison Break Season 5 . Feel free to download with no any advertisement…

Official Trailer 1

Official Trailer 2

Download Here

Episode 1 – Ogygia – Download

Episode 2 – Kaniel Outis – Download

Episode 3 – The Liar – Download –

Episode 4 – The Prisoner’s Dilemma – Download –

 

 

How to configure domain and server name for Google Cloud Platform

If you are new in Google Cloud Platform.. So am i.. I just subscribe the free trial Google Cloud Platform and install a wordpress cms today. In this post i will show you how to configure the domain & generate the server name for my wordpress site

Create the Domain Server Name (DNS)

1. On your console , find the Networking menu, and select Cloud DNS.

2. You will see the screen of Creating Zone. Create your new zone by click the button Create Zone. Fill the text box Zone name, DNS Name, and your description.

Eg :
Zone name = tajuzzaman-com-dns-zone
DNS Name = tajuzzaman.com
Description = domain tajuzzaman

3. After you create the DNS Zone, you will receive 4 name server. Use the name server to configure on your domain manager.. If you not sure where is your domain manager, you have to ask your domain seller.

Point the DNS to your WordPress Installation.

(Applicable with other item setting. Not only wordpress.).

1. Go to your Compute Engine menu, and find VM instance. Under this option you will see the list of your created instance. Select the instance of your wordpress and copy the External IP.

2. Back to your Cloud DNS setup, and select the DNS you create previously. Click button Add Record Set to create new setting.

3. Fill the DNS Name with WWW or left blank.. Set Resource Record Type = A, and put the IP you get from the step 1 into IPv4 Address.. After done click Create button. Try browse your url after the propagation done.

Thanks.

Change the default location for Code On Time project

By default after you install Code On Time and create your new project, Code On Time Generator will store your project into this directory C:\Users\your_name\Documents\Code OnTime\Projects. This might introduce a problem specifically for who use ssd drive.

2. Here is the trick to change. You need to download this config [download]. Extract and copy the CodeOnTime.exe.config file into your installation folder. By default the directory will be this C:\Program Files (x86)\Code OnTime LLC\Code OnTime Generator

3. Open the CodeOnTime.exe.config with your Notepad++ and find the properties CodeOnTime.Properties.Settings. Change the Value of MyDocuments with your prefered directory.

*** you maybe will have security issue when direct save in the installation location. I suggest you to edit and save in any other directory, then copy into the installation directory

4. Try run your CodOnTime Application again, and you will see a command prompt that process to copy your library into your new location. Try create your new project and you will see the project will generate inside the new location you set.

Iamneeta Koleksi Akustik Terbaik (5 video)

Iamneeta (disebut I-am-neeta)  mempunyai seleksi akustik dan cover yang sedap di halwa telinga gua. Nama kumpulan ni Iamneeta diambil dari nama awek vokalis dalam kumpulan ni yang bernama Neeta Manisha.. Nama Iamneeta pada asalnya merupakan nama identiti youtube Neeta. Setelah mereka kehabisan idea (mungkin) untuk memberi nama kumpulan, mereka bersetuju menggunakan nama iamNeeta kerana nama tersebut juga unik dan sedapp di dengar..

Lama tak dengar lagu band yang macam ni selepas Estrella.. Dibawah ini aku dah pilih 5 video akustik yang sangat layan.  Cover lagu Mewangi tu sangat-sangat-sangat wow…

iamNEETA – Sakit (Akustik)

iamNEETA – Relakan Jiwa (Cover)

iamNEETA – Hanya Kau Yang Mampu (Cover)

iamNEETA – Terima Kasih (Akustik)

iamNEETA – Mewangi (Cover)

Membaca Fiksyen vs Bukan Fiksyen. Mana satu pilihan anda?

1. Untuk mereka yang sering mengikuti Instagram saya @sirbeyta pasti dapat perhati saya sentiasa memuat naik gambar buku. Tapi bukan itu yang saya nak cerita, saja je nak promote insta sendiri. Sebenarnya ada satu perkara tentang jenis buku yang dibaca. Ada yang minat baca novel atau kita panggil fiksyen. Ada juga yang mengatakan untuk menambah ilmu pengetahuan adalah dengan membaca buku-buku bukan-fiksyen.

2. Ya, setiap orang mempunyai pendapat sendiri dan tiada pun pendapat mengenai ini yang salah. Jika ditanya apa jenis buku yang saya baca, saya menjawap saya baca fiksyen dan bukan-fiksyen. Kedua-dua kategori buku ini mempunyai kepentingan tersendiri buat saya.

3. Fiksyen. Dengan membaca buku-buku fiksyen ia melatih saya untuk menjadi kretif. Pemikiran novelis dan penulis fiksyen ini kadangkala adalah sesuatu yang menarik untuk difahami. Penulis-penulis fiksyen yang baik menerangkan dengan baik dan juga melakukan kajian yang baik untuk setiap kisah dan perkara yang berlaku di dalam cerita mereka.

4. Pembacaan fiksyen juga saya gunakan untuk melatih otak saya untuk membaca dengan pantas. Membaca dengan pantas bukan lah sesuatu yang mudah, melalui aktiviti membaca dengan pantas, ia melatih otak saya untuk menerima infomasi dan memproses nya dengan pantas. Apabila kita mampu memproses maklumat yang diterima dengan pantas, ia membantu kita untuk membuat keputusan untuk setiap permasalahan dengan pantas. Sebagai seorang pengaturcara komputer, saya memerlukan kepantasan dalam menyelesaikan masalah sistem, membuat keputusan untuk menstuktur sistem dan code saya untuk memberi penyelesaian. Dan melalui pembacaan fiksyen, saya dapat memberi latihan kepada otak saya sambil bersantai.

5. Pembacaan fiksyen juga boleh memberi ilmu, tetapi pemilihan buku-buku fiksyen adalah sangat penting. Ini kerana lambakan buku-buku fiksyen terutama dari penulis-penulis mee segera yang hanya mahu menulis tetapi tidak membuat kajian hanya akan membazirkan masa anda membaca tanpa mendapat apa-apa ilmu pengetahuan.

6. Pembacaan bukan fiksyen pula saya kategorikan sebagai wajib. Melalui bukan fiksyen kita dapat menambah pelbagai ilmu pengetahuan di dalam kehidupan kita dari pelbagai espek. Bill Gates sendiri berkata melalui pembacaan bukan fiksyen ia mengajar kita bagaimana dunia ini berfungsi. Dari segi ekonomi, alam semesta, politik dan sebagainya.

7. Buat masa ini buku-buku bukan-fiksyen yang saya minat baca adalah mengenai pengurusan, pelaburan, politik dan keagamaan. Bukan fiksyen tentang agama adalah penting kerana melalui pembacaan ini lah kita dapat membuka minda kita pada pelbagai pendapat dan perbezaan pandangan dalam beragama. Harini seringkali kita lihat orang-orang beragama bertelagah sesama sendiri di media sosial tanpa mengukuhkan ideologi mereka dengan bukti-bukti yang kukuh. Perkara begini dapat ditangani jika ramai diantara kita banyak membaca  dari mereka-mereka yang sememangnya arif didalam bidang mereka.

8. Rakyat Malaysia dikatakan kurang membaca, apa kata ambil sahaja apa buku yang ada dan anda suka.. Ada yang suka komik, baca komik. Ada yang suka manga, baca lah manga. Bermula dengan membaca itu akan membuatkan anda lebih berminat dan akan mencari buku setiap masa. Pedulikan kata-kata orang yang membaca komik, novel ke hanya membuang masa.. Baca lah apa yang anda suka. Mulakan langkah pertama anda. Saya juga dulu hanya minat membaca komik. Dan saya baca komik setiap masa. Hari ini saya menjadi ketagih untuk membaca pelbagai jenis bahan bacaan. Selamat membaca..